Śledź nas na:



Podstawowe wyróżniki reklamy

Najczęściej stosowanymi kolorami jest błękit i czerwień, które są idealnie uzupełniającą się parą o dokładnie przeciwnej symbolice. Te różnice najłatwiej wytłumaczyć na przykładzie zimnej i ciepłej wody, oznaczanych właśnie tymi barwami. Błękit utożsamiany jest ze swobodą, spokojem, a nawet smutkiem, niewinnością, przestrzenią i powietrzem, a także chłodem, czystością, świeżością i orzeźwieniem. Symbolizuje łagodność w różnym rozumieniu, od łagodnego wiatru czy wody po łagodność lekkich papierosów. Podobne znaczenie ma szarość, chociaż zawiera więcej elementów pesymistycznych. Błękitem akcentuje się walory prawie wszystkich produktów, podobnie jak czerwienią, kolorem radości i miłości, łączonej z erotyzmem, dynamiką i agresją. Dlatego przy jednej z reklam batonów pojawiło się wieloznaczne hasło. Czerwień to również moc zawarta w kawie czy papierosach, przepych, napięcie, niepokój, a nawet depresja. Jej intensywność przekazu zwiększa połączenie z czernią. Przesycone czerwienią reklamy, wywołują więcej emocji niż te utrzymane w stonowanych błękitach i innych barwach. Prostym przykładem może być kapiąca woda z refleksami nieba, spokojna i monotonna, wręcz nudna, będąca zupełnym przeciwieństwem kapiącej tak samo monotonnie krwi.

Pozostałe kolory wykorzystywane są raczej jako dopełnienie albo dla dokładniejszej charakterystyki produktu, podczas gdy akcent błękitu lub czerwieni zaznacza główną jego cechę. Nie jest to jednak regułą. Biel wiązana jest z dosłowną i metaforyczną czystością, uczciwością i niewinnością.

Obramowanie i cieniowanie stanowią również bardzo ważny wyznacznik reklamy. Są one właściwie dopełnieniem, wykończeniem projektu reklamowego. Obramowania stosuje się przede wszystkim w celu wyeksponowania, czy to całości (może to być domknięcie projektu, tym samym zostaje stworzona kompozycja zamknięta), czy pojedynczego elementu graficznego. Eksponowanie elementu, wydobycie jego cech pozytywnych, a zepchnięcie na dalszy plan tych negatywnych to jedno z najważniejszych zadań tworzenia i wykorzystywania obramowania. Cieniowanie zaś to nadanie elementom graficznym odrobiny życia, realności, wypełnienia kresek przestrzenią. Im dany obiekt pochłania więcej światła, tym jest ciemniejszy, a im więcej go odbija - jaśniejszy. Cień nigdy nie jest czarny, w cieniu widać najwięcej kolorów odbitych od obiektów otaczających dany zacieniony obszar. Kiedy położyć cytrynę na niebieskiej płaszczyźnie to cień owocu będzie zbudowany głównie z zieleni. Cień więc stanowi bardzo istotny element reklamy. Nadaje jej czasem tajemniczości, wydobywa - lub ukrywa - część grafiki.

Kierunki, jakie przybiera działalność reklamowa, nieraz wręcz natrętnie dobijająca się do naszej świadomości, zmieniają się na naszych oczach. Nie chodzi tutaj tylko o formę wyrazu skupioną przede wszystkim na reklamie zewnętrznej, w różnych, coraz ciekawszych jej przejawach, ale o to, co niesie ze sobą, o środki, do których się ucieka.

 

Bibliografia:

  1. Banach A., Granice sztuki, Kraków 1988.

  2. Budzyński W., Reklama - techniki skutecznej perswazji, Warszawa 1999.

  3. http://wikipedia.pl (aktualizacja z dnia 29-05-2007)

 

Autorka tekstu: Merr



Zobacz także